GREKISKA GUDINNOR!



Blir lika glad varje gång jag ser Amandas visningsbild på facebook. Ännu gladare blir jag då jag har läst kommentarerna nedan. Den bästa av de alla måste vara:

Amanda Nyberg
GREKISKA GUDINNOR!

Till vänster HERA:
Äktenskapets och barnafödselns beskyddarinna. En hämndlysten och straffande gudinna mot dem som förargat henne genom att exempelvis ha begått trohetsbrott. Förföljer ständigt sin otrogne makes älskarinnor. Vintergatan består enligt myten av hennes bröstmjölk.

Till höger AFRODITE:
Född ur det skum som bildas då Kronos kastar Uranos avskurna kön i havet. Αφροδιτη på grekiska som betyder just "stigen ur skum". Skönhetens, kärlekens och sexualitetens gudinna. Representerar kärlekens sensuella sida och inte den äktenskapliga och trogna kärleken. Rider ibland på en svan.



Sista meningen i båda styckena, de rockar min värld :')))


/ E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0